عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 13 بهمن 1394
بازدید : 314
نویسنده : ابراهیم زارع


:: موضوعات مرتبط: درباره روستا , ,
تاریخ : دو شنبه 4 اسفند 1393
بازدید : 567
نویسنده : ابراهیم زارع
الله بده باران، مراسمی سنتی است که توسط مردم روستای شهرک ایثار شهرستان خرامه در سال های خشکسالی برگزار می شود.

هر ساله بر اساس رسمی کهن و باستانی، مردم روستای شهرک ایثار شهرستان خرامه با حضور در کوچه ها، شعار «الله بده باران» را سر می دهند؛ مردم نیز در پاسخ به این افراد، مقداری آب روی آنها پاشیده و بشقابی از آجیل و برنج به آنها هدیه می دهند.

مردم پس از پایان این مراسم که « الله بده بارون» نام دارد، به پخت برنج های جمع آوری شده می پردازند و طبق سنتی قدیمی، یک «ریگ»(سنگ کوچک) درون این برنج می اندازند که پس از پخت غذا، کسی که این ریگ را درون برنج خود پیدا کند باید برای نزول باران دعا کند که از اهالی روستا برای مدت مشخصی با ضمانت یکی از ریش سفیدان فرصت می گیرد. پس از اتمام فرصت در صورتی که نزول باران اتفاق نیفتد مراسم مفصلی برای آن شخص برگزار می شود.

بسیاری از کهنسالان شهرستان خرامه، این مراسم را به خوبی بیاد دارند که چگونه با شور و شوق فراوان برگزار می شد اما با گذشت زمان، از استقبال مردمی کاسته شده و این آیین سنتی رو به فراموشی است.

نظیر این مراسم در مشهدالرضا نیز برگزار می شود و با نام «الله بده تو باران» شهرت دارد؛ در این مراسم که شباهت های زیادی با مراسم مردم روستای شهرک ایثار دارد، مردم در حین راهپیمایی، عروسک هایی را نیز در دست دارند.

در فیلم زیر، بخشی از مراسم روستای شهرک ایثار را به همراه توضیحات حیدر شیبانی عضو شورای اسلامی این روستا در مورد مراسم الله بده باران مشاهده کنید:

http://sedaykherameh.ir/files/images/93/dey%2093/27%20baran/27%20dey%20baroun%201.jpghttp://sedaykherameh.ir/files/images/93/dey%2093/27%20baran/27%20dey%20baroun%202.jpghttp://sedaykherameh.ir/files/images/93/dey%2093/27%20baran/27%20dey%20baroun%203.jpg

 

دانلود فیلم مراسم الله بده بارون از آپارات



:: موضوعات مرتبط: درباره روستا , ,
تاریخ : پنج شنبه 8 خرداد 1393
بازدید : 445
نویسنده : ابراهیم زارع



با حضور مسئولان ارشد استان فارس و شهرستان خرامه، مراسم کلنگ زنی عملیات اجرایی طرح احداث واحد 3300 تنی شرکت سیمان فارس در شهرستان خرامه برگزار شد.

به گزارش صدای خرامه، عملیات انتقال کارخانه سیمان شیراز به خرامه از سال 1380 به علت مشکلات محیط زیستی، بحث داغ اکثر محافل استانی و شهرستانی بوده به طوری که این موضوع بارها و بارها در روزنامه ها و خبرگزاری های مختلف منتشر شده است.

این پروژه قرار است در زمینی به مساحت 9717 هکتار در فاصله 12 کیلومتری خرامه با ظرفیت تولید روزانه 3300 تن سیمان و با هزینه ای بالغ بر 500 میلیارد تومان احداث شود.

علی حسین قراچه مدیر عامل شرکت سیمان فارس ضمن اشاره به بحث انتقال و جابجایی کارخانه سیمان فارس به خرامه اظهار داشت: از تمامی مسئولینی که ما را در این امر یاری کردند تشکر می کنم.

وی در ادامه، بنیه مالی را یکی از مهمترین ملزومات پروژه های عظیم اقتصادی عنوان کرد و گفت: اطمینان می دهیم که با تمام بضاعت در خدمت این پروژه باشیم و همه توان خود را برای ورود این صنعت به منطقه خرامه به کار بندیم.

 

احسان خازن سرپرست فرمانداری خرامه با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین دغدغه مقام معظم رهبری، تولید را رکن رکین اقتصاد عنوان کرد و گفت: با تلاش های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همه زیرساخت های لازم برای استقرار سرمایه گذار در این شهرستان آماده شده است.

مرتضی لطفی مدیر عامل شرکت سیمان فارس و خوزستان ضمن ابراز خرسندی از همیاری مسئولان در این پروژه اذعان داشت: زمان مهم است، اگر زمان را به خدمت بگیریم سرنوشت این گونه کارخانه ها هم مشخص خواهد شد.

وی در ادامه تولید 70 میلیون تن سیمان و کسب رتبه اول صادرات در دنیا را افتخاری برای ایران عنوان کرد و اظهار داشت: تنها صنعتی که توانسته پیشرو باشد سیمان است، این امر تحقق پیدا نکرد مگر به دست تلاشگران صنعت کشور.

 

حجت الاسلام محمد صباحی امام جمعه خرامه گفت: صدای کلنگی که شنیده می شود، همان صدای مرگ بر آمریکاست، صدایی که تمام شیطنت هایی که قرار  بود مردم را به دست بیگانگان وابسته نگه دارد در هم شکست.

وی افزود: امروز یک روز فراموش نشدنی برای مردم خرامه است، آمادگی همه جانبه مردم برای اجرایی شدن این سرمایه گذاری را اعلام نموده و برای همه کسانی که این اثر نیک را بر جا گذاشتند دعا می کنیم.

 

ساسان تاج گردون معاون اشتغال و برنامه ریزی استانداری فارس ضمن اعلام حمایت همه جانبه برای شکل گیری این پروژه، بیان داشت: برای تامین منابع مالی توافق کردیم که در آینده با تعهد شرکت سرمایه گذار، منابع مالی تغییر کاربری شرکت فعلی برای این پروژه صرف شود.

وی ادامه داد: با توجه به محروم ماندن این شهرستان علی رغم نزدیک بودن به مرکز استان امیدواریم با بررسی شرایط، شاهد توسعه این شهرستان باشیم.

 

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی پی گیری تغییر کاربری زمین کارخانه، برق رسانی و مسیر ارتباطی ریلی از مهمترین فعالیت های انجام شده در مورد این پروژه عنوان کرد و گفت: اعتقاد داریم که مهمترین ظرفیت استفاده از سیمان، در جاده ها به جای آسفالت خواهد بود.

داریوش اسماعیلی نماینده مردم خرامه سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار امسال گفت: انتظار داریم که این پروژه با مدیریت جهادی آغاز و ادامه یابد و این شرکت با ارائه گزارش سه ماهه مسیر حرکت خود را نشان دهد.

در پایان این برنامه، مراسم کلنگ زنی کارخانه برگزار شد.

 

منبع: وبلاگ کربالیها

 

 



:: موضوعات مرتبط: درباره روستا , ,
:: برچسب‌ها: بناهای تاریخی , کارخانه سیمان , شهرک ایثار ,
تاریخ : دو شنبه 11 آذر 1392
بازدید : 367
نویسنده : ابراهیم زارع
  گاوکان  
 
گاوکان . (اِخ ) دهی است از دهستان کربال بخش زرقان شهرستان شیراز، واقع در 59000گزی جنوب خاور زرقان کنار راه فرعی بندامیر به خرامه . جلگه ، معتدل ، مالاریائی . دارای 796 تن سکنه . آب آن از رود کر، محصول آنجا غلات ، برنج و تریاک و شغل اهالی آن زراعت است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7).

 

 

منبع: http://www.loghatnaameh.org



:: موضوعات مرتبط: درباره روستا , ,
:: برچسب‌ها: لغت نامه , دهخدا , گاوکان , کربال , بند امیر , تریاک , رود کر , برنج , زارعت ,
تاریخ : دو شنبه 11 آذر 1392
بازدید : 422
نویسنده : ابراهیم زارع

قبرستان گاوکان

قبرستان گاوکان
نام گورستان گاوکان
کشور Flag of Iran.svg ایران
استان استان فارس
شهرستان شهرستان شیراز
اطلاعات اثر
کاربری گورستان
دیرینگی دوره قاجار
دورهٔ ساخت اثر دوره قاجار
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت ۲۰۹۷۶
تاریخ ثبت ملی ۳۰ بهمن ۱۳۸۶

قبرستان گاوکان مربوط به دوره قاجار است و در  ۲۰ متری روستای کهنه گاوکان واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۹۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در این قبرستان قبرهایی با پیشینه ای بیش از 300 سال نیز وجود دارند. به دلیل بی تفاوتی مسولین و بالاتر از آن بی تفاوتی مردم این روستا  متاسفانه بخش هایی از آن از بین رفته است. در این قبرستان قبر دو تن از شهیدان 8سال دفاع مقدس، قبر سادات و قبور بسیاری از نیاکان مردم روستا وجود دارد.

یکی از استفاده هایی که هنوز هم از این قبرستان می شود این است که هر ساله در روز تاسوعا مردم از روستای شهرک ایثار به سمت این قبرستان رفته و در آنجا به عزاداری سرور و سالار شهیدان می پردازند.

 

منبع: وکیپدیا (http://fa.wikipedia.org/wiki/)



:: موضوعات مرتبط: درباره روستا , ,
:: برچسب‌ها: قبرستان , گاوکان , شهیدان 8سال دفاع مقدس , قاجاریه , آثار ملی , عزاداری , شهرک ایثار ,
تاریخ : یک شنبه 10 آذر 1392
بازدید : 353
نویسنده : ابراهیم زارع
 
۹ آذر ۱۳۹۲
خانواده مقتول از قصاص قاتل گذشت
 

طی مراسمی در یک اقدام خداپسندانه و خیرخواهانه و با حضور امام جمعه ،فرماندار اعضای شورای اداری شهرستان و مردم مومن شهرک ایثار از توابع بخش مرکزی شهرستان خرامه یک خانواده مقتول از قصاص قاتل گذشت کردند.


به گزارش روابط عمومی فرمانداری خرامه، خانواده مرحوم ابوذر عمادی مقدم 17 ساله که در سال 84 بر اثر درگیری لفظی با دوست مدرسه ای خود بنام علی دهقان شیبانی 16 ساله ساکن شهرک ایثار بر اثر ضربه چاقو به ران پای خود پس از انتقال به درمانگاه خرامه جان خود را از دست می دهد. که بعد از گذشت 8 سال از این حادثه با وساطت ریش سفیدان، اقوام و شورای اسلامی این شهرک و مسئولان شهرستان اعلام رضایت نمود. خانواده مقتول پس از اعلام حکم اعدام از سوی مراجع قضایی ،برای رضای خدا و صاحب شریعت حضرت صاحب الزمان (عج) از اعدام قاتل خود داری نمودند و اعلام رضایت کردند.

 



:: موضوعات مرتبط: درباره روستا , ,
:: برچسب‌ها: گذشت , عفو , شهرک ایثار , مرحوم ابوذر غفاری , علی دهقان , قاتل , مقتول ,
تاریخ : جمعه 8 آذر 1392
بازدید : 4329
نویسنده : ابراهیم زارع

روستای شهرک ایثار 

 
 

شهرک ایثار (شیراز)، روستایی از توابع بخش کربال شهرستان شیرازا در استان فارس ایران است. این روستا خود از چهار بخش اصلی تشکیل شده است که در حقیقت خود نماینده چهار روستا می باشند. روستای گاوکان - روستای سیف آباد - روستای پیرآباد - روستای گرمنجان . به تازگی در کنار این روستا دو بخش دیگر به نام های مجتمع سازمانی  و  عشایر شهرک تشکیل شده است. مجتمع سازمانی حاصل تلاش دولت نهم و دهم در این روستا برای ایجاد خانه های سازمانی است. عشایر شهرک نیز قبل از احداث مجتمع مسکونی شهرک ایثار در ضلع جنوبی شهرک اقدام به ساخت خانه کردند.

جمعیت

این روستا در دهستان کربال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۸۰۰ نفر (۴۲۰خانوار) بوده‌است.

موقعیت جفرافیایی

 شهرک ایثار در فاصله 15 کیلومتری غرب شهرستان خرامه و در فاصله 70 کیلومتری شرق شیراز می باشد یعنی این روستا دربین دو شهرستان شیراز و خرامه می باشد. از طرف دیگر نیز در فاصله 45 کیلومتری شمال غرب سروستان و در فاصله 70 کیلومتری جنوب شرقی مرودشت می باشد.

 



:: موضوعات مرتبط: درباره روستا , ,
:: برچسب‌ها: روستای شهرک ایثار , گاوکان , سیف آباد , پیرآباد , گرمنجان , عشایر شهرک ایثار , خرامه , کربال , ,
تاریخ : 1 فروردين 1389
بازدید : 535
نویسنده : ابراهیم زارع

رواق منظر چشم من آشیانه ی توست                      قدم نما و فرودا که خانه خانه ی توست



:: موضوعات مرتبط: درباره روستا , ,
:: برچسب‌ها: روستای شهرک ایثار , گاوکان , سیف آباد , پیرآباد , گرمنجان , عشایر شهرک ایثار , ,

صفحه قبل 1 صفحه بعد

این وبلاگ جهت معرفی روستای شهرک ایثار به تمام مردم ایران و در جهت حل مشکلات روستا راه اندازی شده است. امید است که با عنایت حضرت ولی عصر ارواحنافداه و یاری شما دوستان قدمی هرچند کوچک در راه آبادانی آن برداریم.

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)


RSS

Powered By
loxblog.Com